«جام‌جم» از دلایل نوسانات ارزی در بازار گزارش می‌دهد

چه شد که دلار پرواز کرد؟

چه شد که ناگهان دلار پرواز کرد؟ | انتظار از دولت برای مهار قیمت ها

با وجود موفقیت دولت در حذف ارز فسادآور ۴۲۰۰تومانی و همراهی مردم با این طرح، در روزهای اخیر موج تازه‌ای از افزایش نرخ ارز به راه افتاده است.
کد خبر: ۱۳۸۵۹۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، انتظار این بود که دولت رئیسی از طریق ذخیره دلارهای رانتی که پیش از به واردکنندگان داده می‌شد، بتواند نرخ دلار را به پایین‌تر از سطح اولیه کشانده و در حدود ۳۰هرار تومان متوقف کند. با این حال در روزهای اخیر فنر دلار آزاد شده و رکوردهای تازه گرانی ثبت شده است.

به‌نظر کارشناسان اقتصادی، یک دلیل افزایش نرخ دلار می‌تواند سنت همیشگی دولتها در کاستن از کسری بودجه از طریق رشد نرخ ارز باشد. سالهاست که در آستانه فصل بودجه‌نویسی، دولتها سعی می‌کنند دلارهای نفتی را به ریال بیشتر تبدیل کرده و کسری سایر درآمدها را از این کانال جبران کنند.

کسری بودجه دولت امسال به دلیل افزایش مجدد حقوق کارمندان و بازنشستگان در نیمه دوم سال، بیشتر از سالهای پیش بوده و همین امر می‌تواند وسوسه گرانی نرخ ارز را بیشتر کند.

اما به‌جز این، برخی دیگر از صاحبنظران بر این باورند که ریشه رشد نرخ ارز را باید در آشوب‌های اخیر دید. فضای بی‌ثباتی حاکم بر کشور، بعضی سرمایه‌داران را واداشت که پولهای خود را در بازار دلار و ارز ذخیره کرده و موقتا از صندوق‌های سپرده بانکی یا بورس خارج کنند. این امر به ایجاد تقاضای کاذب و گرانی دلار کمک کرد و صف خرید را در برابر صرافی‌ها تشکیل داد که خود به جوّ روانی بازار و التهاب آفرینی یاری رساند.

همزمان، سیگنال‌های غربی درباره پایان مذاکرات هسته‌ای و قطع امید از احیای برجام، با وجود تلاشهای پشت پرده طرف غربی برای توافق با کشورمان، بازار را دچار این تحلیل کرد که تحریم‌ها قرار نیست برداشته شده و حتی ممکن است تشدید شود. این گمانه، خود به بازار ارز فشاری مضاعف وارد کرد که به رکوردهای جدید منتهی شد.

به این ترتیب، دلایل سه‌گانه اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، همراه با موج تبلیغاتی وسیع علیه ثبات داخلی کشورمان باعث شد تا نرخ ارز با رشد ناگهانی روبرو شود و این شاید خود ضلع تازه‌ای از اضلاع مهندسی شده جنگ ترکیبی علیه کشورمان باشد.

انتظار این است که بانک مرکزی به کمک سایر اعضای تیم اقتصادی دولت، این فشار تازه را خنثی کرده و ثبات را به بازار ارز بازگرداند تا مخاطره امنیتی تازه‌ای به سبب گرانی دلار ایجاد نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها